SEJARAH PRASEKOLAH
Pada tahun 1940an prasekolah mula dibuka oleh missionari Kristian dengan pendidikan mengikut pengaruh British. Yuran yang dikenakan sangat mahal dan hanya anak-anak orang berada sahaja mampu belajar di prasekolah itu. Guru-guru prasekolah pula terdiri daripada bekas guru sekolah rendah yang tidak ada latihan dan pengalaman mengajar di prasekolah.
Zaman Selepas Merdeka
Latar Belakang
Geran Per Kapita (PCG)
Bantuan Makanan
Sejarah perkembangan pendidikan Prasekolah
Zaman Sebelum MerdekaPada tahun 1940an prasekolah mula dibuka oleh missionari Kristian dengan pendidikan mengikut pengaruh British. Yuran yang dikenakan sangat mahal dan hanya anak-anak orang berada sahaja mampu belajar di prasekolah itu. Guru-guru prasekolah pula terdiri daripada bekas guru sekolah rendah yang tidak ada latihan dan pengalaman mengajar di prasekolah.
Zaman Selepas Merdeka
Pada tahun 1969, Yayasan Asia telah menyumbangkan wang kepada Pertubuhan
Pekerja-Pekerja Malaysia bagi mendirikan prasekolah yang mirip kepada projek
“Headstart” di Amerika Sharikat.
Tadika ini telah ditubuhkan di Negeri Selangor iaitu di Kampung Muniady, Kg. Manggis dan Kg. Sentosa. Kumpulan sasaran terdiri daripada kanak-kanak yang kurang bernasib baik dari keturunan Melayu, Cina dan India.
Pada tahun 1970,KEMAS membuka 10 buah prasekolah contoh di kawasan luar bandar yang dikenali Tabika untuk membantu rakyat yang miskin di luar bandar .Diikuti dengan penubuhan prasekolah oleh FELDA, Risda (1980) dan Majlis Perhubungan Masyarakat (1976). Pada tahun 1972, Pusat Perkembangan Kurikulum telah menerbitkan Buku Panduan Pendidikan Prasekolah dan telah membuka 12 buah prasekolah percubaan di seluruh Malaysia.
Tahun 1972 Maktab Perguruan Ilmu Khas, Ceras telah melatih seramai 137 orang guru-guru sekolah rendah dan guru-guru KEMAS dalam pendidikan prasekolah untuk mengajar di prasekolah.
KEMAS telah membuka Taman Asuhan Kanak-Kanak (TASKA) adalah selaras dengan Falsafah Baru Pembangunan Luar Bandar. Program ini memberi perkhidmatan kepada masyarakat luar bandar, bandar dan pinggir bandar bagi golongan berpendapatan rendah dan miskin.Tahun 1981, Yayasan Sabah telah menubuhkan Institut Guru-Guru Tadika di Pusat Perkembangan Kanak-Kanak dan mendapatkan khidmat nasihat daripada Universiti Malaya.
Pada 18 Disember 1991, Jemaah Menteri telah bermesyuarat untuk membincangkan mengenai program prasekolah di Malaysia dan pada 27 Januari 1992, Kementerian Pelajaran Malaysia telah mula bermesyuarat untuk membincangkan mengenai peluasan prasekolah. Kesan daripada mesyuarat di atas, maka Akta Pendidikan 1996, telah menyuarakan mengenai pendidikan prasekolah dalam sistem Pendidikan Kebangsaan. Kesan daripada akta pendidikan prasekolah, maka pada 6 Jun 2001, Jemaah Menteri bermesyuarat khusus untuk program peluasan prasekolah.
Tadika ini telah ditubuhkan di Negeri Selangor iaitu di Kampung Muniady, Kg. Manggis dan Kg. Sentosa. Kumpulan sasaran terdiri daripada kanak-kanak yang kurang bernasib baik dari keturunan Melayu, Cina dan India.
Pada tahun 1970,KEMAS membuka 10 buah prasekolah contoh di kawasan luar bandar yang dikenali Tabika untuk membantu rakyat yang miskin di luar bandar .Diikuti dengan penubuhan prasekolah oleh FELDA, Risda (1980) dan Majlis Perhubungan Masyarakat (1976). Pada tahun 1972, Pusat Perkembangan Kurikulum telah menerbitkan Buku Panduan Pendidikan Prasekolah dan telah membuka 12 buah prasekolah percubaan di seluruh Malaysia.
Tahun 1972 Maktab Perguruan Ilmu Khas, Ceras telah melatih seramai 137 orang guru-guru sekolah rendah dan guru-guru KEMAS dalam pendidikan prasekolah untuk mengajar di prasekolah.
KEMAS telah membuka Taman Asuhan Kanak-Kanak (TASKA) adalah selaras dengan Falsafah Baru Pembangunan Luar Bandar. Program ini memberi perkhidmatan kepada masyarakat luar bandar, bandar dan pinggir bandar bagi golongan berpendapatan rendah dan miskin.Tahun 1981, Yayasan Sabah telah menubuhkan Institut Guru-Guru Tadika di Pusat Perkembangan Kanak-Kanak dan mendapatkan khidmat nasihat daripada Universiti Malaya.
Pada 18 Disember 1991, Jemaah Menteri telah bermesyuarat untuk membincangkan mengenai program prasekolah di Malaysia dan pada 27 Januari 1992, Kementerian Pelajaran Malaysia telah mula bermesyuarat untuk membincangkan mengenai peluasan prasekolah. Kesan daripada mesyuarat di atas, maka Akta Pendidikan 1996, telah menyuarakan mengenai pendidikan prasekolah dalam sistem Pendidikan Kebangsaan. Kesan daripada akta pendidikan prasekolah, maka pada 6 Jun 2001, Jemaah Menteri bermesyuarat khusus untuk program peluasan prasekolah.
Sejarah Prasekolah
di Malaysia
Objektif
Menyediakan
pengalaman pembelajaran kepada murid-murid yang berumur antara 4 hingga 6 tahun
bagi menyuburkan potensi mereka dalam semua aspek perkembangan, menguasai
kemahiran asas dan memupuk sikap positif sebagai persediaan masuk ke sekolah
rendah.
Latar Belakang
18 Disember
1991
- Mesyuarat Jemaah Menteri
- KPM melaksanakan program prasekolah.
27 Januari 1992
- Mesyuarat antara Kementerian.
- Projek Rintis Pendidikan Prasekolah KPM (1,131 kelas)
Akta Pendidikan
1996
- Pendidikan Prasekolah dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan
6 Jun 2001
- Mesyuarat Jemaah Menteri.
- Peluasan program Prasekolah KPM.
Kriteria
Pemilihan Sekolah
a) Lokasi Pedalaman/Luar
Bandar/Pinggir Bandar/Bandar.
b) Murid Tahun
Satu Yang Tidak Berprasekolah Tinggi.
c) Tiada
Operator Tadika Lain.
d)
Mengambilkira Pendaftaran Murid Tahun Satu bagi tahun berikutnya (>15
orang).
e) Kemudahan
Ubah Suai/Bina Bilik Darjah.
f) Permintaan
Masyarakat Setempat.
Kriteria
Pemilihan Murid
a) Warganegara
Malaysia.
b) Berumur 5
dan 5+ tahun.
c) Setiap kelas
25 orang murid.
d) Keutamaan
pemilihan berdasarkan pendapatan dan tanggungan ibu bapa / penjaga.
Geran Per Kapita (PCG)
RM100 seorang
murid setahun
RM100 X 25
murid X 1 kelas
Jumlah : RM2500
setiap kelas setahun
Bantuan Makanan
RM1.80 seorang
murid sehari
Program-Program
Prasekolah KPM
a) Program ICT
Prasekolah (KPM) Mulai 2002
Komputer/Pencetak/Meja/Kerusi/Perisian
Komputer/Pencetak/Meja/Kerusi/Perisian
(Agihan 2 set komputer
dan 1 pencetak setiap kelas)
b) Program ICT
Kidsmart Early Learning (IBM) Mulai 2001
Komputer/Pencetak/Meja/Kerusi/Perisian
Komputer/Pencetak/Meja/Kerusi/Perisian
(Agihan 1 set
bagi kelas prasekolah yang terpilih)
Sehingga
Februari 2004 . KPM terima 59 set daripada IBM (M) Sdn Bhd
c) Program
Rintis Prasekolah Inklusif Pendidikan Khas Mulai 2003 . 3 kelas
( 20 Murid Biasa & 5 Murid Bermasalah Pembelajaran)
( 20 Murid Biasa & 5 Murid Bermasalah Pembelajaran)
- SK Seksyen 20, Shah Alam, Selangor.
- SK Tanah Putih Baru, Kuantan, Pahang.
- SK Khir Johari, Sungai Petani, Kedah.
d) Program
Prasekolah Pendidikan Khas Mulai 2004 . 28 kelas
- Prasekolah Bermasalah Pembelajaran
- Prasekolah Bermasalah Penglihatan
- Prasekolah Bermasalah Pendengaran
e) Program
Penempatan Guru Prasekolah Siswazah Mulai 2004
Sumber
Maklumat: Kementerian Pelajaran Malaysia
0 comments:
Post a Comment